donderdag 13 augustus 2009

Vergadering bij de grote kastanjebomen

Tijdens de kleuter- en uitpluiskampen komt wekelijks een verteller/-ster op bezoek. Ook via de blog is er vanaf nu een wekelijkse vertelster. Idee Kidsmoni Evelyn heeft immers fantastische schrijfkriebels!

Lees hier de vorige delen.

Vergadering bij de grote kastanjebomen.
Zo’n grote vergadering met zoveel verschillende dieren had zeker nog nooit plaats gevonden op de hele wereld. Het was een drukte van jewelste. De kleine heks had het bijzonder moeilijk zich verstaanbaar te maken bij alle aanwezigen. Gelukkig hadden een paar spinnen daaraan gedacht en uit kastanjebladeren en sterke spinnenwebben een grote trechter geknutseld. Die hadden ze opgehangen aan een tak dat hij precies boven het hoofd hing van Hars.
Door deze megafoon hoorde men Hars’ krachtige en luide stem: “Lieve dieren in deze wondermooie buurt. Ik ben echt blij dat ik hier wonen mag en jullie hier allemaal bij elkaar gekomen zijn om me te leren kennen. Ik kom van ver ver ver hier vandaan. Daar zijn de bergen zo hoog dat er zelfs in de zomer nog sneeuw opligt. Maar omdat ik daar al 100 jaar geleefd heb, is het tijd voor mij dat ik een beetje meer van de wereld zie.” Een geroezemoes steeg op uit de menigte, want velen van de toehoorders zouden nooit zo oud geworden en velen wisten zelfs niet hoe oud ze precies waren.
Als allen weer muisstil waren, praatte de heks verder: “Nu, gisteren heb ik gehoord over de zorgen en de angsten die verschillenden hebben door de jager. En daarover heb ik deze nacht nagedacht. Misschien lukt het ons wel ervoor te zorgen dat de jager op een dag onze vriend wordt.
Luister goed nu. Ik stel voor dat telkens wanneer de jager in het bos komt, vertellen we dat aan de spechten en de Vlaamse gaaien. Vlaamse gaaien hebben namelijk zo’n luide stem dat ze daarmee alle dieren kunnen waarschuwen. Nog verder hoort men het trommelen van de spechten. Maar, let goed op, we hebben één duidelijk signaal nodig aangezien de spechten ook trommelen bij hun alledaagse bezigheden. Iedereen moet het volgende onthouden: drie keer kort, drie keer lang en nog eens drie keer kort. Dit morseteken betekent SOS en betekent dat voor dieren levensgevaar dreigt...

1 opmerking:

Anoniem zei

oei welk gevaar dreigt er dan???

groetjes Roodkapje